کد مطلب:1622 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:272

شرایط سر بریدن


2603- سـر بـریدن حیوان چند شرط دارد : اول كسی كه سر حیوان را می برد چه مرد باشد , چه زن , باید مسلمان باشد , و بچه مسلمان هم اگر ممیز باشد یعنی خوب و بد را بفهمد می تواند سر حیوان را ببرد و اما كـسی كه از كفار غیر كتابی یا از فرقه های است كه در حكم كفارند مانند نواصب , اگر سر حیوان را ببرد , آن حـیـوان حـلال نمی شود , بلكه كافر كتابی هم اگر سر حیوان را ببرد هر چند بسم اللّه هم بگوید , بنابر احتیاط آن حیوان حلال نمی شود.



دوم سر حیوان را با چیزی ببرند كه از آهن باشد ولی چنانچه آهن پیدا نشود با چیز تیزی كه چهار رگ آن را جدا كند مانند شیشه و سنگ نیز می شود سر آن را برید هر چند ضرورتی مقتضی سر بریدنش نباشد.



سـوم در مـوقـع سر بریدن حیوان رو به قبله باشد , و رو به قبله بودن حیوان اگر نشسته یا ایستاده باشد , همانند رو به قبله بودن انسان در نماز در این دو حالت است , و اگر حیوان بر طرف راست یا چپ خوابیده بـاشـد , بـاید محل بریدن و شكم حیوان رو به قبله باشد و لازم نیست پاها و دستها و صورت آن رو به قبله باشد.



و كـسـی كـه می داند باید رو به قبله سر ببرد , اگر عمدا حیوان را رو به قبله نكند , حیوان حرام می شود , ولـی اگـر فـراموش كند , یا مساله را نداند , یا قبله را اشتباه كند , یا نداند قبله كدام طرف است , یا نتواند حیوان را رو به قبله كند , اشكال ندارد , و احتیاط مستحب آن است كه كسی كه حیوان را سر می برد نیز رو به قبله باشد.



چـهـارم وقـتی می خواهد سر حیوان را ببرد , یا در زمان متصل به آن به نیت سر بریدن , نام خدا را ببرد , و هـمـیـن قـدر كه بگوید بسم اللّه كافی است بلكه اگر تنها بگوید ( اللّه ) بعید نیست كه كافی باشد , و اگر بـدون قصد سر بریدن نام خدا را ببرد , آن حیوان پاك نمی شود , و گوشت آن هم حرام است , ولی اگر از روی فراموشی نام خدا را نبرد اشكال ندارد.



پنجم حیوان بعد از سر بریدن حركتی بكند , اگر چه مثلا چشم یا دم خود را حركت دهد , یا پای خود را به زمین زند و این حكم در صورتی است كه زنده بودن آن حیوان در حال ذبح مشكوك باشد والا لزومی ندارد .



شـشـم از بـدن حـیـوان به اندازه معمول خون بیرون آید , پس اگر خون در رگهایش ببندد و از او خون بـیرون نیاید و یا آن كه خون بیرون آمده نسبت به نوع آن حیوان كم باشد , آن حیوان حلال نمی شود , ولی اگـر كـمـی خـون بیرون آمده از این جهت باشد كه حیوان پیش از سر بریدن خونریزی كرده است اشكال ندارد.



هـفـتـم آن كـه كشتن از مذبح باشد , و احتیاط مستحب آن است كه گردن را از جلو ببرد و كارد را پشت گردن فرو ننماید , و به طرف جلو بیاورد كه گردن از پشت بریده شود.



2604- بنابر احتیاط جایز نیست كه سر حیوان را پیش از بیرون آمدن روح از بدنش جدا كنند - هر چند این كار موجب حرام شدن حیوان نمی شود - ولی اگر از روی غفلت یا به جهت تیزی چاقو سر جدا شود اشكال نـدارد و هـم چـنـیـن بـنابر احتیاط شكافتن گردن حیوان و قطع نخاعش ( نخاع نخ سفیدی است كه از مهره های گردن تا دم حیوان امتداد دارد ) پیش از بیرون آمدن روح از بدنش جایز نیست .